Internetes szólás szabadság-jog korlátozása és Önhatalmú cenzúrázás a népszerü feliratok.info fórumán
2015. szeptember 07. írta: hirmozaik

Internetes szólás szabadság-jog korlátozása és Önhatalmú cenzúrázás a népszerü feliratok.info fórumán

sss.jpg

A következö eset néhány nappal ezelött történt meg velem a feliratok.info hobbi feliratozó oldal forumán keresztül.

A történtek ellenére nem kivanom az oldal jo hirnevet bemocskolni, es a cikkemet, annak ellenere, hogy velem eset meg, szeretnem minel semlegesebb formaban, a puszta tenyek oldalarol bemutatni.

Mult heten megcsinaltam a Falling Skies utolso evadanak az utolso reszenek a feliratat es feltoltottem az oldalamra es nehany egyebb oldalra is, koztuk a feliratok.info oldalara is.

Annak ellenere, hogy a feliratot sokan megkoszontek nekem e-mailben vagy facebook uzeneten keresztül, bar nehany embert zavart, hogy nem hasznalok ekezeteket, a Super Subtitle-s feliratozo szajton keresztül valami olyanba botlottam, ami szerintem minden törvénytisztelö állampolgár kedélyeit felborzolná, nem csak az enyémet.

Ugyanis az oldal szabalyzata szerint, a kulonbozo sorozatok es filmek feliratat, senki mas nem csinalhatja meg, csak es kizarolag ok maguk. Olyan ertelemben, hogy az oldalon erkeznek keresek es ezen keresek forditasara lehet jelentkezni forditokent es lefoglalni egy-egy sorozatot es amennyiben ez a lefoglalas megtortent onnantol kezdve csak es kizarolag az a szemely fordithatja le az adott sorozatot, mas nem. Amennyiben valaki meg is leforditana mas munkajat, az oldalon keresztul az illeto munkajat nem fogjak kozre adni.

Az igazat megvalva, enyhen szolva is meglepodtem a szabalyzaton, de ennek ellenere feltoltottem a feliratomat az oldalra, abban a remenyben, hogy az oldal keszitoi attanumlanyozzak a feliratom minoseget es ha nem is osztjak meg az oldalon keresztul a feliratot, elmondjak a "tisztesseges velemenyuket" a felirattal kapcsolatban, peldakkal fuszerezve.

Szoval regisztraltam a forumra es megemlitettem eg hozzaszolasban, hogy:

1. Elolvastam az oldal szabalyzatat.

2. Nem értek egyet vele.

3. Feltöltöttem a feliratomat az oldal szerkesztöinek.

4. Varom a velemenyuket a felirattal kapcsolatban.

Nem is tudom, de en valami olyasmi mentalitasra szamitottam az oldal adminjai reszerol, hogy is mondjam, tekintve az oldal nepszeruseget es szinvonalat, hogy ... professzionalis, szakszerü mentalitasra, hogy pl. ok is tudomasul veszik, hogy korrekt modon kinyilvanitottam, a nem tetszesemet es ugyanolyan korrekt, tisztesseges es semleges, ertelmes modon, mint ahogy en tajekoztattam oket a velemenyemrol, ok is tajekoztatnak engem arrol, hogy miert alakult ki naluk ez a szabaly. Ezzel szemben, oszinte sajnalatomra, csak 2 napi vitatkozas utan, tájékoztatott egy admin korrekten arrol, hogy miert van ez a szabaly a forumon. Neki meg is koszontem egy kulon posztban a semleges hozza allasat es a szakszeru tajekoztatasat.

Felvetödik bennem a kerdes? Vajon ezt miert nem lehetett megtenni azonnal, miert hagytak az ottani adminok, hogy odaig fajuljanak a dolgok, ahogy megtortentek? Es miert hagytak figyelmen kivul az oldal szabalyzatat a forum tagjai eseteben es onmaguk eseteben is, tobb alkalommal es miert csak velem szemben alkalmaztak, a belso szabalyzatukat is athagva ezzel?

Sajnalatos modon azt tapasztaltam az oldalon, hogy egy-egy admin es moderator kivetelevel bizonyos adminok hozza allasa nem kelloen szakszeru, személyes érzelmek vezérlik.

1. Tény:

A forum szabalyzataban sehol sincs leirva, hogy tilos a forum szabalyzatat megkerdojelezo kommentet irni.

2. Tény:

A forum szabalyzataban sehol sincs leirva, hogy a Super Subtitles hobbi forditoin és oldalan kivul mas hobbi forditoknak tilos ugyanazt a muvet leforditani es feltolteni mas feliratokkal foglalkozo webszite-okra.

Nos, miutan leirtam a kommentemet azt tapasztaltam a forum berkein belul, hogy bizonyos adminok es moderatorok reszerol, szakszeru, semleges hozza allasrol szo sincs, nem kivanok neveket emliteni.

A szemelyes erzelmeiktol hajtva vegzik a moderalasi jogkörüket, melyet jelen esetben ugy is lehetne mondani, amennyiben egy hivatalos cegrol lenne szo, hogy "hivatali jogkorrel valo vissza eles".

Szerencsere ok nem hivatalos ceg, csak egy weboldal az interneten es csak a weboldalakun belul ervenyesek azok a szabalyok, viszont a forumon toltott 2 nap tagsagom alatt ugy vettem eszre, hogy sokan ugy erzik a forum tagjai kozul, hogy oket "elojogok" illetik meg es az adott szabalyok, nem csak es kizarolag a feliratok.info forumon belul ervenyesek, hanem egesz Magyarorszagon és barki aki lemeri forditani ugyanazt, amit ok is leforditottak egyszer es kozze meri tenni egy masik oldalon, az egy "üldözendö és megvetendö személy, olyan szinten, hogy az oldal moderatorai az egyenlo banasmod polgari torvenykonyvben meghatarozott alapvetö emberi személyiség jogokat sem tartják tiszteletben". Es egy ilyen embernek, az alapvetö "jogait" nem szükséges a moderálási feladatik ellátása közben, egyenlö bánásmódban részesiteni, hanem támadni kell. És egy ilyen embernek nincs helye ezen a forumon tagkent.

Hozzateszem, hogy a feliratok.info szabalyzatban nem szerepel olyan, hogy:
"Azok  a forditok, akik mas oldalakon is megosztjak a forditasaikat es adott esetben olyan forditast osztanak meg, mely forditast ezen az oldalon valaki mar lefoglalta maganak, nem lehetnek tagjai ennek a kozzossegnek, mert a jelenlétuk esetleges modon eloidezhetne a forum tagjainak moralis jellegu szethullasat."

Annak ellenére, hogy az oldalon nem létezik ilyen szabály, én pontosan ezt tapasztaltam meg 2 napos tagsagom alatt az oldal foruman. Ugy tunik szamomra, hogy ez ott egy iratlan szabaly es a moderatorok az iratlan szabalyokat tartatjak be, nem pedig a forum sajat szabalyzatat.

A tapasztalataim alapjan, a forumon, nekem ugy, tunt, hogy az ottani tobbseg szerint a forditashoz csak es kizarolag annak van joga, aki a feliratok.info oldalon keresztul lefoglalta maganak a sorozatot, de ez a szabaly, nem csak es kizarolag a feliratok.info weboldalan ervenyes, hanem az összes olyan weboldalon is érvényes, amely magyar nyelvü feliratok közreadásával foglalkozik, az egész világon.

Szerintem ez, kissé eltulzott.

A kesobbiek soran termesztesen nehany forum tag jelezte, hogy ezzel a fajta "politikaval" ok sem ertenek egyet, de nem tudnak ellene mit tenni, sajnos igy van, fogadjam el, ha a tovabbiakban is szeretnek feliratokat forditani és kozre adni, ezen az oldalon keresztül.

Szerintem, enyhen szolva is non-szensz, hogy egy hivatalosan nem letezö, és egy hivatalosan nem bejelentett csoport mondja meg nekem, hogy mik azok a sorozatok vagy filmek, amik kozul valogathatok, ha szeretnek kesziteni egy forditast a sajat magam es masok oromere.

Ugy, hogy ezutan jeleztem az oldal tagjainak, hogy a tovabbiakban is, ha szabaidom engedi, fogok feliratokat kesziteni, olyanok sorozatokrol, amik engem erdekelnek, nem pedig olyan sorozatokat, amit ok hataroznak meg nekem, hogy na akkor ezt lefordithatod, de ezt nem, mert annak mar van forditoja, de nem fogom feltoteni erre az oldalra, maximum velemenyezesre, azaz betartom az oldal szabalyzatat, nem itt fogom kozre adni.

Hiaba kommentaltam az oldal foruman keresztul a szabalyzatot betartva,  korrekt  modon, ez olyan volt, mint ha olajat ontottem volna a tuzre, 

Szabalyzat: 'Ha valaki egy sorozatot lefoglal maganak, akkor azt csak O fordithatja, de ha te meg is bele kezdenel ugyanannak a sorozatnak a forditasaba, kerlek jelezd a forumon keresztul a masiknak, vagy valamilyen formaban, hogy a masik ne dolgozzon feleslegesen."

Hiaba van ez a szabaly az oldalon, es hiaba tartottam be ezt a szabalyt, en voltam a "szar-zsak az oldalon", mid az adminok reszerol, mind pedig a tagok reszerol, ugyanis az oldal nehany forumozo tagja, ezen korrekt, es az oldal szabalyzatat tiszteletben tarto kommentemre "nekem esett", es jo nehany esetben bunko modon fejezte ki magat velem szemben, mely kommentekre, olykor-olykor en magam is bunkon reagaltam vissza.

Ennek a vita topiknak az lett az eredmenye vegul, hogy az adminok vegre kozbe leptek, de nem szakszeruen jartak el, hanem "onhatalmulag".

Egy kommentben azt kozoltek, hogy:

1. Mindenki hozza szolasat toroltek.

2. Csak en voltam bunko, (ami azt jelenti, hogy azzal hogy egyesek bunko megnyilvanulasait bunko modon reagaltam vissza, de ennek ellenere, igen tudom, csak en voltam bunko).

3. Amennyiben a tovabbiakban nem tudok normalis hangnemet megutni, a hozza szolasaimat torlik, szoval, ha ez nem megy, akkor maradjak csendben.

Nos, ezek utan, en irtam meg kommentet, melybe a következöt irtam:

Megkértem a "szolgalatot teljesito moderatort", hogy legyen szives helyesbiteni az elobbi hozza szolasat, hogy tenyszerubben allitsa be a dolgot, es ne csak engem emeljen ki, mint "rendbontot" egyes egyedul az oldalon, hanem azokat is, akik szinten reszt vettek ebben es egysegesen, mindenkire vonatkozzon a felhivas, ne csak ram.

1. tény: Ez a hozza szolas nem volt bunko (magyarul nem szegtem meg az admin hozzam intezet felhivasat).

2. tény: Közöltem a tenyeket, es megkertem, a moderatort, hogy ne Onhatalmulag cenzurazzon, hanem az oldal szabalyzatat es a sajat kereset figyelembe veve, hogy ne legyek bunko.

3. teny: Nem volt bunko, ennek ellenere ezt a hozza szolasomat toroltek es figyelmeztetesben reszesitettek.

Ezek utan ismetelten kommenteltem es felhivtam a moderator figyelmet arra, hogy:

1. Önhatalmulag jar el, mint moderator, azt kerte ne bunkon kommenteljek, nem pedig azt, hogy tobbet ne kommenteljek semmit sem, kulonben moderal es figyelmeztet.

2. Ismertettem vele, hogy nem csak a forumnak vannak szabalyai, hanem leteznek alapveto emberi jogok is, mely jogok benne vannak az alaptörvenybe is, es az alkotmanbirosah es az Eu is kimondja, a szolas szabadsag joga, melyet O azzal, hogy torolte az elobbi kommentemet, melyben csak annyit kertem tole, hogy fogalmazzon pontosabban es semlegesebben törölte, annak ellenere is, hogy a szabalyoknak es a kerese ellen nem vetettem.Ezzel pedig alkotmanyos jogokat sertett.

3. Felszolitottam a jogszabalyserto magatartas befejezesere es, ismetelten felkertem, hogy ne Onhatalmulag, a forum sajat szabalyzatat es sajat keresuket is figyelmen kivul hagyo - hogy ne bunko stilusban kommenteljek - modon jarjon el velem szemben, mert O "nem hivatalos szerv", ezert nincs joga korlatozni a jogaimat.

Nos, ugy tunik, hogy a moderator/admin, ezt a semleges torvenytisztelo magatartast es reakciot ugy ertelmezte, hogy "bunko modon nyilvanultam meg".

Szoval a feliratok.info oldalan bunkosagnak szamit az adminok/moderatorok figyelmet arra iranyitani, hogy az alapveto emberi jogokat es a szolas szabadsagot tartsak tisztelben es ne korlatozzak ezen alapveto emberi jogokat.
Ezt ugy ertem, hogy ha valaki nem tartja be az "iratlan" szabalyaikat, akkor fellepnek ellene, de ha en, mint torvenytisztelo allampolgar, toluk el akarom varni, hogy ok is tartsak tiszteletben az alapveto emberi jogaimat, akkor ok, ezt semmibe veszik.

Oszinten megmondom, hogy mindez rettentoen szornyu es sajnalatos hozza allas a feliratok.info csapata reszerol, de ez van,  es ahogy a forumon keresztul megtudtam, nem en vagyok az elso hobbi fordito aki igy jart az oldalon, mas hobbi forditoknak is sikerult mar az oldalnak elvennie a kedvet attol, hogy a sajat es masok oromere szabad idejeben forditokent akarjon munkalkodni.

Magyarul a forum berkein belul, a hozzam hasonlo embereket, szinten minden letezo eszkozzel probaltak lejaratni es megakadalyozni abban, hogy a sajat maga es masok oromere, legyen kedve forditgatni.

Minden esetre az en kedvemet nem tudjak elvenni ettol, inkabb szornyen sajnalatosnak talalom azt a fajta hozza allast, amit ok kepviselnek.

"Ha fejet hajtasz elottunk, es a szabalyaink elott, akkor befogadunk es segitunk neked, ha nem, akkor lejaratunk, mert mi dontjuk el, hogy ki fordithat es ki nem, nem pedig te a sajat magad oromere hozod meg ezt a dontest, ehhez neked nincs jogod, csak nekunk van hozza jogunk."

Nos, lehet, hogy ez egy kicsit eröteljes es tulzó kijelentés a részemröl, de én ezt a mentalitast tapasztaltam meg a forumon. Es ezt nagyon sajnalatosnak tartom, mivel az ember jogosan elvarna egy kozel 12 eve mukodo oldaltol, es annak az adminjaitol es moderataitol, tagjaitol, hogy 12 evnyi tapasztalattal a tarsolyukban, professzionalisabb, ertelmesebben, semlegesebben es tisztessegesebben viselkedjenek, ne pedig ugy, mint a "hulye-gyerekek".

Szoval vegulis 2 nap tagsag utan kitiltottak a forumrol, véglegesen.

Viszont a magam reszerol, bejelentest tettem a feliratok.info webszite tarhely szolgaltatojanal, "jog-ellenes tartalom" cimszora hivatkaozva es megkertem a TARR KFT--t, hogy legyenek szivesek ertesiteni a feliratok.info tarhely elofizetojet, hogy jogellenes magatartast folytatnak torvenytisztelo allampolgarok ellen es legyenek szivesek ezzel a mentalitassal felhagyni.

Nem tudom, hogy a tarhelyszolgaltato tett-e lepest ebben az ugyben, mivel nem erkezett visszajelzes ez ugyben, de azt tudom, hogy amennyiben a tarhelyszolgalato tudomasara jut, hogy a tarhelyen jogellenes tartalom talalhato, jogszabalyi kotelezetssege az oldalt elerhetetlenne tenni vagy felszolitani az oldal szerkesztojet a tartalom eltavolitasara.

Milyen alkotmányos rendelkezések védik a kifejezés szabadságát?

Magyarország alkotmánya a 61. § (1) bekezdésében deklarálja, hogy mindenkinek joga van a szabad véleménynyilvánításra, valamint a közérdekű adatok megismerésére és terjesztésére.

Az alkotmány 8. § (1) bekezdése szerint a Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen és elidegeníthetetlen alapvető jogait, ezek tiszteletben tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége, korlátozásuk csak törvényben megengedett.

A 8. § (2) bekezdése pedig kimondja, hogy alapvető jog lényeges tartalmát még törvény sem korlátozhatja.

A véleményszabadság alkotmányos értelmét legteljesebben az Alkotmánybíróság 30/1992. sz. határozata fejtette ki. A döntés rögzíti a szólásszabadság kitüntetett szerepét, és az állam semlegességének megfelelve kimondja: “A szabad véleménynyilvánításhoz való jog a véleményt annak érték- és igazságtartalmára tekintet nélkül védi.” A kifejezés szabadsága azonban nemcsak azt a negatív kötelezettséget rója az államra, hogy ne avatkozzon be a közlésbe annak puszta tartalma alapján, hanem azt a pozitív kötelezettséget is, hogy hozza létre a szabad véleménynyilvánítás intézményi feltételeit.

“Az egyéni véleménynyilvánítási szabadság szubjektív joga mellett (…) az alkotmány 61.§-ából következik a demokratikus közvélemény kialakulása feltételeinek és működése fenntartásának biztosítására irányuló állami kötelezettség.”

A 30/1992. sz. határozat egyik legfontosabb megállapítása az, hogy a véleménynyilvánítás szabadsága az úgynevezett kommunikációs alapjogok “anyajoga”. “Ebből eredő külön nevesített jogok a szólás- és sajtószabadság, amely utóbbi felöleli valamennyi médium szabadságát, továbbá az informáltsághoz való jogot, az információk megszerzésének szabadságát. Tágabb értelemben a véleménynyilvánítási szabadsághoz tartozik a művészi, irodalmi alkotás szabadsága és a művészeti alkotás terjesztésének szabadsága, a tudományos alkotás szabadsága és a tudományos ismeretek tanításának szabadsága.”

 

Az Emberi Jogok Európai Bíróságának gyakorlatában a korlátozás szükségességét minden esetben a hely, az idő és a körülmények összessége határozza meg. Nincsen tehát olyan kijelentés, amely kontextusától függetlenül, pusztán tartalma alapján korlátozható lenne.

Az Emberi Jogok Egyetemes nyilatkozatának 19. paragrafusa (1948) szerint a szólásszabadság elidegeníthetetlen jog. „Minden személynek joga van a vélemény és a kifejezés szabadságához, amely magában foglalja azt a jogot, hogy véleménye miatt ne szenvedjen zaklatást, és hogy határokra való tekintet nélkül kutathasson, átvihessen és terjeszthessen híreket és eszméket”.

Az Európai Emberi Jogi Bíróság egy 1976-os határozata úgy fogalmaz, hogy „a szólás szabadsága nemcsak azokra az 'információkra' és 'eszmékre' vonatkozik, amelyeket az emberek jó néven vesznek […], hanem azokra is, amelyek bántják, felháborítják vagy zavarják […] a lakosság bármely részét”.

Akinek személyhez fűződő jogát napilapban, folyóiratban (időszaki lapban), rádióban vagy televízióban közölt valamely vélemény vagy értékelés sérti, a törvényben biztosított egyéb igényeken kívül – követelheti saját véleményének vagy értékelésének  közzétételét is (válaszadás). (Ez lett volna a Ptk. 79. § (2) bekezdése). Ha a jogsértés napilap, folyóirat (időszaki lap, rádió vagy televízió útján történt, a bíróság a jogsértőre közérdekű célra fordítható bírságot is kiszabhat. A közérdekű célra fordítható bírság összegét úgy kell meghatározni, hogy az visszatartsa a jogsértőt a további jogsértésektől.”

A Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény az alábbiak szerint szabályozza (a médiára nézvést is) a személyiségi jogokat.

A személyhez fűződő jogokat mindenki köteles tiszteletben tartani. E jogok a törvény védelme alatt állnak.

A személyhez fűződő jogok védelmére vonatkozó szabályokat a jogi személyekre is alkalmazni kell, kivéve ha a védelem - jellegénél fogva - csak a magánszemélyeket illetheti meg.

A személyhez fűződő jogokat (, mint peldaul a szolas-szabadsag) nem sérti az a magatartás, amelyhez a jogosult hozzájárult, feltéve, hogy a hozzájárulás megadása társadalmi érdeket nem sért vagy veszélyeztet. A személyhez fűződő jogokat egyébként korlátozó szerződés vagy egyoldalú nyilatkozat semmis. (Szerkesztö megjegyzése: Mint peldaul a feliratok.info forum szabalyzata is, amennyiben a szemelyt a szemelyisegi jogaiban korlatozzak online.) A személyhez fűződő jogok sérelmét jelenti különösen az egyenlő bánásmód követelményének megsértése, a lelkiismereti szabadság sérelme és a személyes szabadság jogellenes korlátozása, a testi épség, az egészség, valamint a becsület és az emberi méltóság megsértése. (Ptk. 75-76. §).
(Szerkesztoi megjegyzes: Mint ahogy velem is tortent.)

Akit személyhez fűződő jogában megsértenek, az eset körülményeihez képest a következő polgári jogi igényeket támaszthatja:

  1. a) követelheti a jogsértés megtörténtének bírósági megállapítását;
  2. b) követelheti a jogsértés abbahagyását és a jogsértő eltiltását a további jogsértéstől;

    (ezt a jogi lepest megleptem, de csak a tarhelyszolgaltato fele nyujtottam be "hivatalos panaszlevelet")

  3. c) követelheti, hogy a jogsértő nyilatkozattal vagy más megfelelő módon adjon elégtételt, és hogy szükség esetén a jogsértő részéről vagy költségén az elégtételnek megfelelő nyilvánosságot biztosítsanak;
  4. d) követelheti a sérelmes helyzet megszüntetését, a jogsértést megelőző állapot helyreállítását a jogsértő részéről vagy költségén, továbbá a jogsértéssel előállott dolog megsemmisítését, illetőleg jogsértő mivoltától megfosztását;
  5. e) kártérítést követelhet a polgári jogi felelősség szabályai szerint.


 A magam reszerol ez ugyben nem kivanok feljelentest tenni a feliratok.info admin/moderatori csapata ellen, inkabb ugy dontottem, hogy ebben a cikkben, irom meg a velemenyet az oldallal kapcsolatban, tenyszerü formaban.

Utana döntse el mindenki önmaga, hogy semleges marad a témában, nekem ad igazat vagy pedig a feliratok.info csapatának. Ezen cikkemmel nem volt célom senkit sem megbantani, aki ugy erzi, hogy ez a cikk serto ranezve, attol elnezest kerek.

A torveny valaszadasi jogot biztosit nekem, es en ezen cikk erejeig eltem ezzel a jogommal, mivel a feliratok.info csapata a sajat oldalukon torvenyserto modon es igazsagtalanul korlatozott ezen jogomban.

A magam reszerol az a velemenyem, hogy a forum szabalyainak megfeleloen jartam el, de ennek ellenere kitiltottak onnan.

süti beállítások módosítása